Pedagodzy

Pedagog szkolny

Pani: mgr Małgorzata Liwak
telefon: 571-534-227 

Godziny pracy:

Poniedziałek9:00 – 14:00
Wtorek10:00 – 14:00
Środa10:00 – 14:00
Czwartek9:00 – 14:00
Piątek9:00 – 13:00 (godzina dostępności 13.00 – 14.00)

Pedagog specjalny

Pani: mgr Nicole Niebieśniak

Godziny pracy:

Poniedziałek9:45 – 11:30
Wtorek 
Środa9:45 – 11:30
Czwartek8:00 – 8:45    9:45 – 10:30
Piątek 

Drogi rodzicu!

Oto sześć dobrych rad, sprawdź jak działają w praktyce:

  1. Rozmawiaj ze swoim dzieckiem o wydarzeniach dnia codziennego – to sprzyja tworzeniu bliskości i zaufania.
  2. Utrzymuj z dzieckiem dobry kontakt – bardzo istotne jest, aby Twoje dziecko wiedziało, że jest ważne dla rodziców i że z przyjemnością słuchają oni tego, co ma do powiedzenia.
  3. Poprzez rozmowę buduj pozytywny stosunek dziecka do nauczycieli i szkoły – to są Twoi sprzymierzeńcy w pięknym i ważnym zadaniu wychowywania młodego człowieka.
  4. Mów swojemu dziecku, że robi coś dobrze i chwal je – w ten sposób budujesz w nim wiarę we własne możliwości oraz zachęcasz je do działania.
  5. Zachęcaj dziecko do aktywności – ruch i zabawa na świeżym powietrzu, sport, twórczość plastyczna czy działalność w ramach wolontariatu to dobre sposoby, by rozwijać pożyteczne zainteresowania dzieci i młodzieży.
  6. Kontroluj w jaki sposób Twoje dziecko spędza czas poza domem, zwłaszcza wieczorami – ale daj mu też do zrozumienia, że Twoje pytania są wyrazem troski, miłości i zainteresowania.

O skutecznym uczeniu się słów kilka.

Jaka jest tajemnica skutecznego uczenia się? Oparta jest ona na dwóch filarach: pierwszy z nich to chęć poznawania nowego, natomiast drugi to umiejętność dostrzegania związku między wiedzą nabywaną w szkole a światem, który nas otacza. Przykładowo: nie ucz się biologii jako zbioru wiadomości, z którymi nie wiadomo co zrobić (najwyżej „zakuć, zaliczyć, zapomnieć”), lecz jako wiedzy o otaczającej nas na każdym kroku przyrodzie i o funkcjonowaniu człowieka. Nie ucz się angielskiego jako zbioru słówek i reguł, lecz ucz się go jako języka, który pozwoli ci poznać ciekawych ludzi, znaleźć dobrą pracę, da ci pewność siebie podczas pobytu za granicą. Po prostu spróbuj spojrzeć na przedmioty szkolne inaczej.

Ważne jest także odpowiednie miejsce do nauki. Powinny się w nim znaleźć: właściwej wysokości biurko lub stolik, odpowiednie krzesło i oświetlenie (osoby praworęczne powinny ustawić lampkę po lewej stronie, a osoby leworęczne po prawej stronie). Idealne do nauki jest światło, które pobudza – o neutralnej białej barwie poprawiającej koncentrację. Warto także zgromadzić w zasięgu ręki słowniki, encyklopedie i inne pomocne w nauce materiały. Oczywiście zawsze możesz skorzystać z zasobów Internetu, ale podczas nauki warto jest posługiwać się różnymi źródłami wiedzy, nawet takimi, które uważasz za przestarzałe. Miejsce, w którym się uczysz nie może ci się wydawać niesympatyczne i nieprzyjemne, dlatego spróbuj urządzić je tak, jak lubisz. Zadbaj też o spokój i ciszę podczas nauki.

Postaraj się świadomie kierować procesem uczenia się. Szybciej i lepiej opanujesz zadany materiał, jeśli go zrozumiesz (dlatego unikaj automatycznego, bezmyślnego pamięciowego „zakuwania”). Nie oszczędzaj sił i czasu na wyjaśnianie nawet najmniejszych niezrozumiałych fragmentów. Ucząc się chciej przyswoić sobie zadany materiał, a zapamiętasz wtedy szybciej i trwalej.

Proces uczenia się powinien być poprzedzony, podobnie jak w sporcie, rozgrzewką, której długość i intensywność zależy od Twoich indywidualnych potrzeb. Rozgrzewka to nic innego jak przygotowywanie się do nauki: gromadzenie wokół siebie potrzebnych materiałów i pomocy naukowych, przeglądanie książek z dziedziny, którą masz poznawać, przeglądanie wcześniejszych notatek. W ten sposób prawie niezauważalnie przechodzisz do nauki właściwej.

Aby skutecznie zapamiętywać, trzeba się wciągnąć w uczenie się. Pamiętaj, że podstawowym warunkiem zapamiętywania jest właśnie pozytywne nastawienie się na zapamiętywanie! Po prostu chciej zapamiętać poznawany materiał. Staraj się tekst nie tylko zrozumieć, ale też w pewien sposób przeżyć go emocjonalnie – wtedy zapamiętasz szybciej i trwalej. Unikaj negatywnego nastawienia do nauki („po co mam wkuwać jakieś głupoty, do czego mi się to przyda?”), bo twój mózg momentalnie koduje taki przekaz i będzie się próbował bronić przed zapamiętaniem materiału.

Możesz skorzystać z takiej podpowiedzi odnośnie uczenia się nowego materiału:

  • Po rozgrzewce przeczytaj cały tekst, aby zrozumieć jego ogólną treść. Na tym etapie nie staraj się na siłę zapamiętywać.
  • Wyjaśnij za pomocą słownika, encyklopedii, Internetu wszystkie niezrozumiałe zwroty i pojęcia.
  • Przeczytaj materiał drugi raz, tym razem zwracając uwagę na najważniejsze informacje. Możesz te szczególne informacje podkreślać ołówkiem w podręczniku lub zaznaczać na kolorowo na wydrukowanych kartkach.
  • Sporządź króciutki pisemny plan materiału (uwzględnij w nim najważniejsze informacje).
  • Omów własnymi słowami lekcję według sporządzonego planu.
  • Możesz zapisać hasłowo najważniejsze informacje na kolorowych karteczkach i porozwieszać je w pokoju – będziesz na nie zerkać przy różnych okazjach, a twój mózg będzie sobie utrwalać te wiadomości.

W starożytności uczeni mawiali: „Repetitio est mater studiorum” czyli „Powtarzanie jest matką wiedzy”. Mieli rację. Dlatego co jakiś czas powtarzaj sobie materiał przyswojony wcześniej. Najskuteczniejszą formą powtarzania i utrwalania materiału jest sięganie do niego przy okazji nowych lekcji.

I na koniec najważniejsze – motywacja. Odpowiednia motywacja to klucz do sukcesów w nauce. Nie ucz się tylko dla ocen (są one oczywiście ważne), ucz się po to, żeby być człowiekiem mądrym. Żebyś dużo wiedział o świecie , ludziach i rzeczywistości, żebyś zawsze miał własne zdanie na różne tematy i nie dawał sobą manipulować, „wciskać sobie ciemnoty” (szczególnie za pośrednictwem mediów), żeby nikt nie mógł cię wykorzystywać do własnych celów. Bądź człowiekiem mądrym i wolnym.

Życzę ci powodzenia w nauce!